Skip to content
Teléfono: 967599200 Ext. 97146
Email: labintic.educacion.ab@uclm.es
LabinTicLABINTIC
  • Quiénes somos
  • Proyectos
  • Publicaciones
  • Tesis, TFM y TFG
    • Tesis doctorales defendidas
    • Trabajos Fin de Grado
    • Trabajos Fin de Máster
  • Formación
  • Noticias
LabinTicLABINTIC
  • Quiénes somos
  • Proyectos
  • Publicaciones
  • Tesis, TFM y TFG
    • Tesis doctorales defendidas
    • Trabajos Fin de Grado
    • Trabajos Fin de Máster
  • Formación
  • Noticias

#NewPaper !! Exploring the Effect of Training in Visual Block Programming for Preservice Teachers

  • Home
  • Investigación
  • #NewPaper !! Exploring the Effect of Training in Visual Block Programming for Preservice Teachers
Breadcrumb Abstract Shape
Breadcrumb Abstract Shape
Breadcrumb Abstract Shape
Investigación

#NewPaper !! Exploring the Effect of Training in Visual Block Programming for Preservice Teachers

  • 20 de septiembre de 2020
  • 0

Publicado en la revista Multimodal Techonologies Interactive el artículo «Exploring the Effect of Training in Visual Block Programming for Preservice Teachers» realizado por José Manuel Sáez (UNED), Javier Del Olmo, José Antonio González-Calero y Ramón Cózar.

Abstract:
This study evaluates the effectiveness of visual block programming-based instruction and its possibilities in the training of future teachers. In particular, the application Scratch, a visual programming environment, was employed to introduce pre-service teachers to programming. The study followed a mixed-method design with a sample of 79 pre-service teachers. A quantitative approach was used to evaluate the gains in the participants’ knowledge of computational concepts and attitudes towards Scratch as a pedagogic tool. A qualitative analysis aimed at evaluating the participants’ knowledge concerning programming applications, and their perception about possible difficulties in the implementation of programming in educational contexts. Positive results were obtained for programming in the classroom, with significant improvements in innovation, collaboration, active learning, motivation, and fun for the students. After the experiment, the subjects highlighted Scratch as a fundamental block programming tool and the need for teacher training in this field. The need to improve the implementation of visual block programming in Education Degree curricula is supported.

Cita:
Sáez-López, J.M.; del Olmo-Muñoz, J.; González-Calero, J.A.; Cózar-Gutiérrez, R. (2020). Exploring the Effect of Training in Visual Block Programming for Preservice Teachers. Multimodal Technologies Interacttive. 4(3), 65. https://doi.org/10.3390/mti4030065

Share on:
Investiga que no es poco. Entrevista en Radio Castilla-La Mancha
Rafael Villena, estudiante de doctorado de LabinTic, Segundo en el concurso Tesis en Tres minutos de la UCLM

Buscar

Categorías

  • Formación
  • Gamificación
  • Investigación
  • Novedades

Archivos

  • febrero 2024
  • diciembre 2023
  • noviembre 2023
  • octubre 2023
  • septiembre 2023
  • junio 2023
  • mayo 2023
  • marzo 2023
  • febrero 2023
  • diciembre 2022
  • noviembre 2022
  • octubre 2022
  • septiembre 2022
  • julio 2022
  • mayo 2022
  • febrero 2022
  • enero 2022
  • diciembre 2021
  • noviembre 2021
  • mayo 2021
  • marzo 2021
  • febrero 2021
  • enero 2021
  • diciembre 2020
  • noviembre 2020
  • octubre 2020
  • septiembre 2020
  • junio 2020
  • mayo 2020
  • marzo 2020
  • febrero 2020
  • enero 2020
  • diciembre 2019
  • noviembre 2019
  • octubre 2019
  • mayo 2019
  • abril 2019
  • marzo 2019
  • febrero 2019
  • diciembre 2018
  • noviembre 2018
  • octubre 2018
  • julio 2018
  • junio 2018
  • diciembre 2017
logotransp-1-768x351

Teléfono: 967599200 Ext. 97146
Email: labintic.educacion.ab@uclm.es

Información

  • Quiénes somos
  • Noticias
  • Aviso Legal
  • Política de privacidad
  • Política de cookies

Menú

  • Proyectos
  • Publicaciones
  • Tesis doctorales
  • Trabajos Fin de Máster
  • Trabajos Fin de Grado
  • Formación

Dirección

Facultad de Educación de Albacete
Plaza de la Universidad, nº 3, 02071, Albacete (Spain)
Universidad de Castilla-La Mancha
Universidad de Castilla-La Mancha
© Copyright 2025 LabinTic | Desarrollado por JASBAT: Servicios informáticos. Todos los derechos reservados.
LabinTicLABINTIC
Cancel Preloader